Et klimaregnskap viser hvilke deler av virksomheten som gir mest og minst utslipp av klimagasser. Denne informasjonen er viktig i arbeidet med miljøledelse, og hjelper virksomheten med å prioritere og iverksette de mest effektive tiltakene for å redusere klimagassutslipp.
Miljøfyrtårns klimaregnskap følger GHG-protokollen, en internasjonalt anerkjent standard for klimaregnskap. Ifølge GHG-protokollen skal elektrisitetsbruk i klimaregnskapet beregnes på to måter: lokasjonsbasert og markedsbasert metode. Miljøfyrtårn anbefaler å bruke den lokasjonsbaserte metoden. Du kan enkelt velge hvilken metode du vil se under fotavtrykket. GHG-protokollen krever at utslipp av biogent CO2 beregnes og rapporteres separat fra scope 1, 2 og 3. Derfor er biogent CO2 oppført etter «Totalt CO2-utslipp» i klimaregnskapstabellene.
Oversikt
Adcom Molde, IT Data AS
2023
2022
2021
2020
Har kjørt 12 000 km med elbil i 2020. Generelt har koronasituasjonen ført til mindre kjøring totalt sett. Men på grunn av smittevernstiltak har de fossile bilene blitt brukt litt mer enn ønskelig. (Dette skyldes at det har kun vært én fører pr. bil i perioder).
Koronasituasjonen har medført langt færre flyreiser og vi håper at digitaliseringen av møter fortsetter etter at koronapandemien er over.
2019
Vi har fortsatt hatt fokus på å vri bilbruken over på el-bil. Vi har også i år en nedgang i antall fylte liter i forhold til kjørte kilometer for firmaet. Målt drivstoff-forbruk i forhold til antall kjørte kilometer med alle bilkategorier er i år på rekordlave 0,3 liter/mil.
Antall flyreiser er høyere enn ønskelig, men en del av våre kjerneleverandører avholder fremdeles en del arrangement som vi er forpliktet til å delta på, og hvor deltakelsen må være fysisk. Vi har også hatt en person som har deltatt på en rekke kurs i Oslo som også kun har vært mulig å gjennomføre ved fysisk tilstedeværelse. Vi kommer til å jobbe mot disse leverandørene for at de større grad skal tilrettelegge for at man kan delta på kurs via video. Det ser ut til at Covid-19-pandemien kan være med å presse gjennom mer bruk av video.
Avfallsmengden i seg selv øker, men det henger tett sammen med at vi ivaretar retur av ee-avfall og emballasje for våre kunder. Mengden sortert avfall i prosent ligger noe lavere enn foregående år, men det dreier seg like gjerne om nøyaktigheten i det tallmaterialet som vi har å hjelpe oss med på dette feltet. Noe synsing er det nødt til å bli.
2018
Stadig økende fokus på bruk av el-bil gir i 2018 en fin nedgang i antall fylte liter drivstoff i forhold til totalt kjørte kilometer for firmaet. Målt driftstoffforbruk i forhold til totalt antall kjørte kilometer med alle bilkategorier er nå nede på 0,43 liter/mil
En nedgang fra 45 flyreiser i 2017 til 21 i 2018 må sies å være bra. økt fokus på web-kursing/møter framfor fysisk tilstedeværelse, et nok en av årsakene til det gode resultatet.